Filmová databáza

Recenzia POD VODOU / UNDERWATER

Režisér William Eubank síce nemá za sebou veľa filmov, ale jeho tvorba nie je úplne márna. Zatiaľ stihol nakrútiť meditatívnu space-operu Love alebo podzemnú sci-fi s mimozemským nádychom Signál z neznáma (The Signal). Ak vám tieto filmy nič nevravia, je to pochopiteľné. Do širšej distribúcie našich kín sa totiž Eubank dostáva až teraz. Pod vodou v sebe spája viaceré prvky, ktoré sú režisérovi sympatické a čo sa týka lokality, tak ako je zrejmé z názvu, od vesmíru mieri teraz riadne hlboko.

Expedičné vrty spoločnosti Tian Industries sú večne opradené záhadami, tmou a nástrahami hlbokého oceánu. Pri jednom z takýchto vrtov sa stane vážna nehoda na stanici Kepler, ktorá slúži ako ochranná základňa vrtu Roebuck. V hĺbke 11km sa partia výskumníkov na čele s odvážnou Norah ocitá odrezaná od sveta s jedinou možnosťou na záchranu – musia peši prejsť po morskom dne k záchranným modulom, ktoré sú umiestnené v priestoroch samotného vrtu. Nevedia však, čo prvotne spôsobilo nehodu a ani čo ich čaká v temnote.

Dejová línia je čisto priamočiara, s presúvaním z bodu A do B, s občasnými zastávkami a za výdatnej podpory všemožných prekážok. Samotná katastrofa sa stane už v prvých minútach filmu a nečaká sa s výstavbou deja, ukážkou mizanscény, alebo predstavovaním postáv, ako tomu bolo napríklad v Deepwater Horizon. Máme tu osvedčenú partiu, ktorá zahŕňa silnú ženskú postavu, sympatického kapitána so srdcom na správnom mieste a samozrejme klasické kombo černoch-aziatka-vtipálek.

Takže aj prípadné detailné psychologické profily, by zrejme nevytrhli tŕň z klišé päty a polievku z ľadovej vody filozofických úvah o megalomanskej povahe ľudstva, či hnusnom ropnom korporáte, taktiež neuvaríte. Zrýchlený mód, ale (našťastie) vďaka minutáži ľahko pod 100 minút nedokáže unudiť k smrti, no neponúka ani nič navyše.

Eubank sa snaží vytvárať aspoň akúsi klaustrofóbnu atmosféru, či sme v uzavretých priestoroch alebo v temnote dna oceánu, k čomu si dopomáha aj napätím. Ale ani hororové prvky ho nedostávajú nad hladinu šedého priemeru a skôr tápa medzi žánrami. Pri odhalení všetkých dejových kariet dostanete taktiež pocit, že niečo obdobné tu už viackrát bolo a existencia Pod vodou sa tak v rovine príbehu javí ako ďalšia ukážka hollywoodskej šablóny.

Stávka na hercov je taktiež niekde na polceste k úspechu. Kristen Stewart už dávno nie je tou naivkou v náručí upíra/vlkolaka, zato ripleyovská poloha je schematický štandard. Treba však uznať, že sa veľmi snaží a z celého ansámblu je najviac v pohode. Vincent Cassel ide dobre a zaujme ešte komediálne ladený T.J.Miller (Deadpool alebo seriál Silicon Valley).

Treba podotknúť, že Pod vodou bolo pôvodne nakrútené už v roku 2017, no skrz štúdiové rošády v Hollywoode bolo uvedenie odložené. Takže v jednotlivých hereckých filmografiách, by sa mohol relatívne nachádzať pod filmami posledných dvoch rokov.

Underwater (USA, 2020, 95 min.)
Réžia: William Eubank. Scenár: Brian Duffield, Adam Cozad. Hrajú: Kristen Stewart, Vincent Cassel, Jessica Henwick, John Gallagher, Jr., Mamoudou Athie, Gunner Wright, T. J. Miller …